Dagens ridpass

Torsdag: Hoppträning för Annelie

Innan hoppträningen hade jag bestämt att mitt mål med kvällen var att få tillbaka känslan jag hade innan jag red för Tomas (eftersom dt då kändes som att vi backade ca 10 trappsteg).
Måste säga att jag klarade av målet och han var verkligen toppenfin! Dt är ju fortfarande massor jobb, men han var verkligen sitt vanliga ja idag när vi hoppade (förutom att han höll på med småsmå bocksprång både innan och efter hindrena ibland. Annars kan han göra det en gång sen är dt bra. Men han höll på hela passet igenom)
Något jag måste träna massor på är att rida mindre med min hand, men dt vet jag om och jag jobbar på dt hela tiden. Jag måste även träna på att få fram min höger höft. LG har svårt att landa i höger galopp just för att jag har svårt att få fram höften. Men jag är supernöjd iaf :)

Och ni som undrar vf vi hoppar så långt så är dt så att Annelie tycker inte höjden är dt viktigaste. När man kan rida hästen rätt på marken mellan hindrena spelar dt ingen roll om hindret är 50cm eller 150cm. Oftast hoppar vi lite högre på slutet av träningen men som sagt, hindrena brukar ligga på max 80cm genom nästan hela passet. Jag tycker att dt är ett superbra sätt. Jag vet så många ryttare som tränar för tränare som bara höjer och höjer fast dt inte ens funkar på marken vilket gör att hela sprången blir fel och bara jobbiga för hästen istället för att utbilda på ett bra sätt. (Många av dessa ryttare blir även rädda!)

Iaf, här kommer filmen :)





Over and Out


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback