Sandzon

Fick en förfrågan om att skriva om Sandzon vilket jag absolut kan göra :)

Sandzon är född 1 maj 2007 och är efter Sandakan - Bernstein.
Han kom på redan första dagen att han var hingst, han visste precis vad han ville och tyckte väldigt mkt om att bitas! höhöh

Här är han nog ett par veckor gammal! Söööt som tusan!
Han visade på fölvisningen och om jag kommer ihåg rätt fick han 1poäng ifrån att komma med till final, men han blev ändå klass 1. Det berodde på att han var överbyggd bak denna dag! Vill bara tillägga att det är enda gången i hela sitt liv han har varit överbyggd bak. Sedan dess har han vuxit jämt :P

Han var svårt att ta kort på för han ville helst av allt komma fram till en och bitas eller busa! hahah, knäpp!

Som 1-åring vad han SJUK FUL!!!! (ni ser ju ;)
Han gick mest och fick vara häst! Hanterade honom inte så mkt! Gick på sommarbete med några andra hingstar vilket han tyckte var superkul! (hittar inga bilder :()
Vintern när han var 1 fick han busa med Sonat på ridbanan.

De ställde upp sig så fint och ville bli fotade!

Sommaren när han var två, alltså 2009 gick han på sommarbete hos Sonats uppfödare i Ljungsbro. Ett gigantiskt bete med massa new forest hingstar. Han trivdes som fisken i vattnet!
Dock fick vi hämta honom tidigt för Börje ringde och sa att han blivit halt. När vi kom dit höll hela bakhoven på att släppa! Riktigt läskigt!!
Vi åkte till kliniken i mantorp som skickade oss vidare till Skara. Så vi åkte direkt, med en 2åring som inte var hanterad och aldrig i hela sitt liv åkt transport så långt!
På Skara fick vi lämna honom för operation, han hade fått en hovböld som spruckit så de tog bort typ hela hoven! Där stod han typ 9 dagar (något sånt?) tills vi fick hämta hem honom med ett stort gips runt hoven!
Därefter åkte vi till Skara en gång i veckan i ca 4 veckor för att gipsa om honom och till slut gjordes en specialsko. Han stod i sjukhage jättelänge och var helt odräglig eftersom han inte hade något att göra om dagarna!
När man skulle släppa ut och in honom bockade han i grimskaften och kontroll fanns inget som hette :P

Under denna tid fick han även värmeutslag vilket gav små utslag över hela kroppen. Detta gjorde att det dröjde ännu längre innan vi kunde kastrera honom, vilket vi ville eftersom han var så hingstig och katig!
Inte förrän våren 2010 kastrerades han (om jag inte minns fel) då hade han blivit helt bra i hoven och även utslagen. 
Inridningen fick ändå dröja. Vi hade inte tiden som behövdes, men vi försökte hantera honom när vi hann. Att ha sadel och benskydd och sånt var inget han brydde sig om. När han var några veckor gammal slängde jag på han en hel utrustning, det ska börjas i tid sa jag till mamma ;)
Jag hann att sitta på honom några gånger hösten 2010 vilket inte var några problem. Travade själv andra gången jag satt på honom och allt gick väldigt fort. Han var väldigt känslig för sätet redan då och tyckte det var superkul! Till en början red jag honom utan att ta honom i munnen för han hade vargtänder vilket vi visste. Så fort vi drog ut tänderna förstod han vad jag ville när jag bad honom att sänka nacken och ge efter.
Under våren 2011 red vi i ridhuset i Ljungby ett par gånger. En film från det :




Efter det så la vi ut honom till salu och hade några som var och tittade på honom men de tyckte att han var för liten eller för ung. Jag gick sista terminen på gymnasiet i våras vilket gjorde att Sandzon gick i 4e hand, 1- LG, 2 - skola, 3 - Crippe. (Förlåt Crippe (A)
Detta innebar att jag kanske red honom 2 ggr i veckan och mamma red honom faktiskt under denhär tiden.
I somras bestämde sig mamma att hon tröttnat på Blondie och provade då Sandzon och tyckte att han var rolig. Utan att hinna lägga ut Blondie blev hon såld och det blev verkligen perfekt! (Ny ägaren bor 2mil från oss. Blondie blir behandlad som en gud!!!)
Nu har mamma bestämt sig att satsa på Sandzon och behålla honom! Superkul!
Hon har ridit två tävlingar. Första fick hon 56%, han blev trött i huvudet och ofokuserad. Andra gången fick hon typ 45%, han tjurade ihop och ville inte alls, hahahah!

Ni ska veta att denhär herrn har väldigt myckt humör, men det är dem som blir bäst! Han är verkligen en underbar häst och supermysig. Man måste dock hela tiden visa vem som är Boss, annars gör han som han vill ;)

Film från i somras när jag red på fältet !


Han har även fått så himla gång nu när mamma börjat träna för Carina Möller! Ska se till att filma nästa gång så ni får se! :D

Hoppas ni fick veta vad det var ni undrade och så!! :D Fråga gärna mer, eller kom med förslag vad ni vill att jag ska skriva om! :D
Mer bilder. Klickbara!!! :D

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback